P-10
Stereo passieve voorversterker

we start where other companies have ended


....the Array brought the music to life just as the producer intended......Ed Morawski, Positive Feedback

De puurheid van passief

Passieve voorversterkers zijn over het algemeen buitennissige produkten. De "grote" audio bedrijven houden zich er niet mee bezig. De kleine high-end bedrijven vinden dat ze zich niet genoeg van hobbyprodukten kunnen onderscheiden. De meeste passieve voorversterkers zijn tenslotte niets meer dan een inputschakelaar en een potmeter voor het volume.

Voor vele audiofielen is en blijft een passieve voortrap de ultieme tussenschakel tussen een bron en een eindversterker. De natuurlijkheid, transparantie en detaillering van een passieve voortrap zijn dan ook in vele audio installaties superieur aan aktieve voortrappen. Een rechte draad met verzwakking.....

De P-10 is een passieve voortrap van een aparte klasse en brengt de prestaties die met passief haalbaar zijn naar een hoger niveau. De P-10 is uitgerust met een relaisgestuurde verzwakker van vaste metaalfilmweerstanden. Deze verzwakker heeft een aantal grote voordelen.
Ten eerste is het RFI antenneoppervlak van deze verzwakker aanzienlijk beter dan een potmeter: De relais en weerstanden kunnen zeer dicht bij een koperen aardvlak worden gemonteerd op een printplaat.
Ten tweede heeft deze verzwakker geen kontakten in de open lucht. Bij een potmeter is het kontaktpunt tussen de rotor en het weerstandslichaam altijd een zwak punt. De overgang is al snel vervuild, de rotor oxideert en de geleidereigenschappen worden minder lineair. Bij de P-10 zijn de relais met argon gas gevuld, de kontakten kunnen niet oxyderen.
Ten derde zijn metaalfilmweerstanden simpelweg meer stabiele weerstanden dan het weerstandslichaam van een potmeter. Deze stabiliteit vertaalt zich in betere lineariteit en minder laagfrequente faseruis.
Ten vierde is het met een relaisgestuurde regeling mogelijk om de in- en uitgangsimpedantie optimaler te kiezen voor de specifieke verzwakkerstand. Bij een potmeter is de ingangsimpedantie vrijwel constant en niet erg hoog. Zou deze te hoog worden dan is ook de uitgangsimpedantie te hoog bij lage verzwakkerstanden. Bij de P-10 wordt de ingangsimpedantie bij hogere verzwakking steeds hoger hetgeen meestal gunstig is voor de bron.
Ten vijfde is de verzwakker erg gelijk voor links en rechts: minder dan 0,2 dB afwijking tussen de kanalen bij -80 dB. Dat haalt geen enkele potmeter.
Ten zesde kan de gebruiker het volume zeer nauwkeurig instellen: in stappen van 0,5 dB over een 80 dB bereik met een maximale afwijking van 0,3 dB (boven -30 dB).
Ten zevende kan een gebruiker het volume zeer herhaalbaar instellen: met een potmeter moet men naar ongeveer dezelfde volumestand "zoeken". Vaak moet tijdens het luisteren nog vaak worden veranderd. Bij de P-10 kan men gerust zijn dat - indien het optimale geluidsniveau in vorige luistersessies is vastgesteld - men deze weer direct en precies kan kiezen.
Ten achtste leent een relaisbesturing zich uitstekend voor afstandsbediening. Bij potmeters zijn alleen "mindere" types met een motortje uitgerust die via een afstandsbediening kan worden aangestuurd. De echte goede potmeters hebben dat niet. Ook werkt een afstandsbediening via een motor op een potmeter vaak erg slecht. Het reageert schokkerig en onnauwkeurig. Ook kan men niet zien wat de volumestand van een potmeter op afstand is. De P-10 heeft een zogenaamde progressief adaptieve volumeregeling. In het begin reageert de volumeregeling langzaam en nauwkeurig. Na langer indrukken versnelt de regeling.

De P-10 heeft alle voordelen van een "comfortabele" voorversterker met het puristische signaalpad van een passieve voorversterker: een unieke combinatie.

Door de gunstige in-en uitgangsimpedanties, het lage RFi antenne oppervlak, de discrete metaalfilmweerstanden en de argon-gas gevulde relais met vergulde contacten presteert de ARRAY P-10 simpelweg beter dan andere passieve voorversterkers. De P-10 heeft natuurlijk bovendien alle voordelen van andere passieve voorversterkers: ongekend neutraal. Een draad met verzwakking. De P-10 is dan ook voor velen de benchmark op het gebied van Neutraliteit. De state-of-the-art in Detaillering en Timing.
Wij kunnen ons voorstellen dat u deze beweringen liever niet alleen van de fabrikant zelf hoort. Leest u alstublieft de verhalen van deze gerespecteerde High-end bladen over de ontwerpen van Array:

MusicHomeStudio (NL) ... Francisco Duran, Ed Morawski, Danny Kaey
Positive Feedback (USA) ... Holgar Barske

Enkele Quotes over de voorganger P-1:

"I sat back and was struck by the total silence in my room. Although my reference system is noise free, the P-1 is like a black hole. It is also invisible with regard to coloration. I was about to write that it sounds excellent, but it really has no sound. It is inaudible in every sense of the word. This is also the first passive I've heard that retains dynamics, resolution, and musicality."

"After two weeks of joyful listening, I am hard pressed to find any fault with the P-1. Imaging, resolution, bass reproduction, freedom from noise, lack of coloration of any kind: it excels at them all. The volume control, despite being electronic, was always able to deliver exactly the right level."

"The Array Model P-1 passive preamplifier boasts a host of useful features that make most other passive designs look Spartan, although the Array P-1 has no knobs on its faceplate. Not to worry, you won't have to switch modes and adjust volume by mental telepathy: the preamp comes with a universal remote control that has the ability to control up to six components. Some of the programming options are quite useful. You can control volume and select among the four inputs, and there is a mute function. Then it gets interesting. You can adjust level for sources that differ in output. You can even change the speed of the volume control, but what really caught my attention is that input and output impedance can be adjusted! These functions will enable the P-1 user a great deal of flexibility in mating this unit with different sources and amplifiers."

"The P-1's performance in the mid to lower treble made the music just a little less stressful and more pleasing. Things also sounded a tad less crisp than with the Reference Line. This was good! The P-1 displayed plenty of detail and atmosphere, and was also just a little sweeter."

"The P-1 showed that Petty was singing in a recording booth on a few of the songs, yet details like this weren't mercilessly thrown in my face: they sounded like a natural part of the music."

"On the first track, "Mystic Dreams," someone is "playing" what sounds like a piece of sheet metal by bending it back and forth. This starts about three minutes into the track, and is so far in the background that you may wonder if you are imagining it. The P-1 portrays this sound perfectly, blending it in but allowing you to hear it. I listened to another current favorite, Lara St John's Bach Concertos, and the violins soared distinctly yet soulfully. On the first few tracks, this CD has a French piano deep in the background. The delicate notes are almost an illusion, and it takes a great system to appreciate the blend of St John's almost overwhelming violin and the piano. Again, the P-1 brought it to life just as the producer intended."

"I felt the dynamic performance of the two passives to be equal, as was their ability to throw a soundstage. In convenience features, however, the P-1 leaves the Reference Line in the dust, especially with its ability to adjust volume and input and output impedance from the remote."

"Array is erin geslaagd om met de nieuwe full power balanced 'M' monoblokken en met de Obsydian voorversterker, een zo optimaal mogelijke combinatie te maken van neutraliteit en andere audiofiele eigenschappen. Binnen en een behoorlijk eind boven het gegeven budget, heeft deze Array-set geen enkel zwak aspect waar je je als audiofiel aan zou kunnen storen. Rest mij dus simpelweg, maar buitengewoon overtuigend, te besluiten met: Join the club!"

Techniek

Het signaalpad van de ARRAY P-10 bestaat uitsluitend uit argon-gas gevulde relais met vergulde contacten en metaalfilmweerstanden. Het gehele signaalpad zit tegen de connectoren aan gebouwd in een optimale RFI architectuur. Alle relais worden statisch aangestuurd (er loopt geen enkele clock door het apparaat). De voeding van de controller die de relais aanstuurd is gestabiliseerd en gefilterd.
Een microprocessor circuit zit tegen het front gebouwd en ontvangt de infrarode commando's. De microprocessor bestuurt tevens het display. Alle aansturing is statisch: ook het display gebruikt geen vervuilende clocks. Als de microprocessor geen commando's ontvangt gaat hij over in een "minimum RFI" mode. Dit kan omdat alle aansturing statisch is.
De P-10 is een unieke combinatie van een puristisch signaalpad met een niet-vervuilende, comfortabele aansturing.

Array p-10: Geavanceerde techniek, audiofiel doorontwikkeld

SPECIFICATIES

INGANGEN
4 maal lijn

INGANGSTYPEN
single ended

INGANGSIMPEDANTIE
> 5 kOhm

UITGANGEN
1 maal tape, 1 maal lijn

UITGANGSTYPEN
single ended

UITGANGSIMPEDANTIE
< 2KOhm

VOLUME REGELING
serie/shunt weerstanden met relais

BEDIENING
afstandsbediening

FUNCTIES
volume up/down
mute
bronselectie
standby
display on/off
programmering bronsterkteverschil
programmering volumegevoeligheid
bronimpedantie
belastingsimpedantie

INDICATOREN
bronselectie
versterking in dB

AFMETINGEN
430 x 300 x 67.5 mm.

GEWICHT
7.8 Kg.

CINCH INGANG
Puresonic gold 24 Karat serie.

CHASSIS
niet-magnetisch roestvrij staal.

VERSTERKING
van 0 tot -80 dB in 0.5 dB stappen

NAUWKEURIGHEID
beter dan 0.2 dB tot -40 dB

GELIJKLOOP L/R
beter dan 0.1 dB tot -40 dB

NETSPANNING
230 Volt, +10%, -15%

OPGENOMEN VERMOGEN
typical 8 Watt, standby 2 Watt