MusicHome
Ruud Jonker

Nederlandse Array versterkers


Array is een nieuw Nederlands bedrijf dat opgericht werd in 1995 door Chris van Liempd en Willem van der Brug. Beide heren hebben langer dan 15 jaar ervaring met het ontwerpen van professionele elektronica, zoals image scanners, digitale X-ray apparatuur en ultrasound systemen. Al lang was er de interesse voor high-end en dan met name de vraag naar de geheimen van topklasse versterkers. Wat bepaalt technisch gezien de gehoormatige kwaliteit van een goede versterker? De Array Quartz S is het resultaat van hun zoektocht.

Veel superversterkers, referentie CD-spelers en ultieme pick-up elementen, leveren een dito prestatie. Nou zijn er volksstammen die beweren dat zoiets niet te horen is, maar zij hebben fundamenteel en aantoonbaar ongelijk. Over het algemeen hangen aan dit soort produkten ook wat zwaardere prijskaartjes.
Het uitgangspunt van Array is het zoeken naar de relatie tussen audiofiele waarden en de techniek waarmee die te realiseren zijn. Array is begonnen met het identificeren van alle aspecten die van een versterker een topprodukt maken. Denk dan onder andere aan transparantie, de soundstage, resolutie, laagweergave, de soundstage focus en 'rhythm and pace'. Vervolgens zijn deze aspecten gerelateerd aan het technisch ontwerp van de versterker.
Op dit moment kent Array een groot aantal geheimen van een versterker. Ze weten vrijwel exact hoe ze moeten bouwen om een bepaald resultaat te krijgen. Met deze kennis is het ook mogelijk om fundamentele fouten in andere versterkers, CD-spelers en apparatuur aan te wijzen. Array weet waarom sommige peperdure versterkers uitstekend meten maar abominabel klinken en het is ook bekend waarom sommige goedkope typen behoorlijk goed presteren.
U heeft vast wel eens een folder gelezen van een topprodukt. Er wordt wel wat over de techniek gezegd, maar meestal zijn het vage gemeenplaatsen. Logisch toch? Denkt u nou echt dat het handjevol fabrikanten die de geheimen kennen van een versterkerontwerp, deze aan de grote klok hangen? Vergeet het maar! Laatst sprak ik Riccardo Kron, de eigenaar van KR Enterprises en degene die de 'vacuum transistor', zijnde een geheel nieuw versterkingselement, in een praktisch bruikbare vorm heeft gegoten. Riccardo weigert fundamenteel om inzicht te geven in deze techniek. De versterker die met deze transistor is gebouwd, is een van de allerbeste die ik ooit hoorde.
Ook de heren van Array zijn niet scheutig met technische informatie. De echte geheimen houden ze voor zichzelf en voorzover ik hier informatie over heb, hang ik deze niet aan de grote klok.

Techniek

De Array is een stereo-eindversterker die een vermogen kan leveren van 100 Watt per kanaal in 4 ohm. Er is een monoblok versie leverbaar met hoger vermogen. De afmetingen bedragen 430 x 413 x 133 cm bij een gewicht van 11.3 kg. De 120 MHz eindtrap heeft 32 uitgangstransistoren per kanaal en is volledig vrij van cross-over vervorming. De ingangstrap staat in klasse-A zonder tegenkoppeling. Een digitaal 8-kanaals data-acquisitie systeem werkt volledig los van de audio-schakelingen en zorgt voor de kortsluit-, temperatuur-, netspannings-, overbelasting- en DC-beveiliging. Een viertal LEDS geven de status van de versterker aan. De kast is gebouwd van niet-magnetisch roestvrij staal. Externe aansluitingen zijn van WBT en Puresonic gold.

Luisteren

De Array is beluisterd met een behoorlijk aantal zeer verschillende luidsprekers. Daarnaast heb ik deze versterker schaamteloos vergeleken met onder andere de Spectral DMA90, de Spectral DMA150, de Cello Encore 150, de Denon POA-S1 en versterkers van Krell, Audion, Nelson Pass, Siltech, Luxman, Sony en Audio Research. Analoge bron was de nieuwe Pluto Reference en de gebruikte kabels waren de 'Third' (van den Hul), Oehlbach, SonicLink, MIT en Siltech. Ook de weergaloze Acoustic Energie AE100 was van de partij. De Audio Suite van Cello en de DMC-12 van Spectral dienden als voorversterkers.
Na lang luisteren kun je de Array een fenomenaal diepe, brede en stabiele soundstage toeschrijven met images die rotsvast in de ruimte hangen. De versterker is neutraal, snel en enorm transparant. De tonale echtheid is werkelijk op topniveau en geeft blazers, orgelregisters, fluiten en strijkers precies de juiste harmonische inhoud en klankechtheid. Het hoog is transparant, zacht en 'liquid'.
U zult zich afvragen of er nog verschillen zijn met de bovengenoemde referenties? Natuurlijk, er zijn altijd verschillen. Maar je hoort ze pas als je zeer geconcentreerd op een hoger bewustzijnsniveau luistert. Dan blijkt dat sommige buizenreferenties nog net iets 'rijker' en soms gradueel 'echter' zijn. Een andere referentie staat bekend vanwege de genadeloos snelle start- en stoptijden van percussie-aanslagen en de intrinsieke kracht waarmee dat gebeurt. Hierin is een klein verschil met de Array. Weer een andere referentie neemt op de Array een kleine voorsprong met betrekking tot autoriteit en rust.

Conclusie

Na maanden luisteren, testen en vergelijken kan ik niet anders dan concluderen dat de Array QUARTZ S stereo eindversterker een van de allerbeste versterkers is die u kunt kopen onder de tienduizend gulden. Deze Array veegt de vloer aan met het merendeel van de buizen- en transistorversterkers, onder- en vaak boven die tien mille en biedt echte audiofiele kwaliteiten voor nog geen vijfduizend gulden.
Slechts op enkele eerder genoemde aspecten (kracht, rust en authoriteit) wordt deze eindtrap in beperkte mate ingehaald door referenties die minimaal twee tot twintig keer duurder zijn. De QUARTZ M is de monoblokversie en levert een vermogen van 200 Watt bij 8 Ohm. Uiterlijk is deze versterker identiek aan de QUARTZ S.
Tenslotte zij de lezer gewaarschuwd. We hebben hier niet te maken met marketing blabla en pseudo-technische kletsverhalen.
Array maakt de relatie tussen audiofiele waarden en technologie volledig waar.

Ruud Jonker


Musichome Augustus 1997


Array: Geavanceerde techniek, audiofiel doorontwikkeld

Reviews:

Music Emotion (PL)
Ruud Jonker (M-10, A-10)

HighFidelity.pl (PL)
Marek Dyba (S-10, A-3)

HIFI.nl (NL)
Max Delissen (S-10)

HVT (NL)
Marnix Bosman (S-10)

HVT (NL)
Bert Oling (PH-2, A-3 en M-2)

HVT (NL)
Bert Oling (A-2, S-1)

MusicHomeStudio (NL)
Ruud Jonker (S)

HVT (NL)
Bert Oling (PH-1)

Positive Feedback (USA)
Francisco Duran, Ed Morawski, Danny Kaey (P-1, S-1)

The Absolute Sound
Sue Kraft (A-1, M-1)

ImageHiFi (Dld)
Michael Vrzal (A-1, M-1)

MusicHomeStudio (NL)
Ruud Jonker (OPAL, GEODE)

HVT (NL)
Ruud Jonker (A-1)

Stereo
Holgar Barske (A-1, M-1)

MusicHomeStudio (NL)
Ruud Jonker (A-1, M-1)

Audio en Techniek
John van der Sluis (P, M)

MusicHomeStudio (NL)
Ruud Jonker (interview)